תנ"ך על הפרק - תהילים קיב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קיב

679 / 929
היום

הפרק

הַ֥לְלוּ יָ֨הּ ׀ אַשְׁרֵי־אִ֭ישׁ יָרֵ֣א אֶת־יְהוָ֑ה בְּ֝מִצְוֺתָ֗יו חָפֵ֥ץ מְאֹֽד׃גִּבּ֣וֹר בָּ֭אָרֶץ יִהְיֶ֣ה זַרְע֑וֹ דּ֭וֹר יְשָׁרִ֣ים יְבֹרָֽךְ׃הוֹן־וָעֹ֥שֶׁר בְּבֵית֑וֹ וְ֝צִדְקָת֗וֹ עֹמֶ֥דֶת לָעַֽד׃זָ֘רַ֤ח בַּחֹ֣שֶׁךְ א֭וֹר לַיְשָׁרִ֑ים חַנּ֖וּן וְרַח֣וּם וְצַדִּֽיק׃טֽוֹב־אִ֭ישׁ חוֹנֵ֣ן וּמַלְוֶ֑ה יְכַלְכֵּ֖ל דְּבָרָ֣יו בְּמִשְׁפָּֽט׃כִּֽי־לְעוֹלָ֥ם לֹא־יִמּ֑וֹט לְזֵ֥כֶר ע֝וֹלָ֗ם יִהְיֶ֥ה צַדִּֽיק׃מִשְּׁמוּעָ֣ה רָ֭עָה לֹ֣א יִירָ֑א נָכ֥וֹן לִ֝בּ֗וֹ בָּטֻ֥חַ בַּיהוָֽה׃סָמ֣וּךְ לִ֭בּוֹ לֹ֣א יִירָ֑א עַ֖ד אֲשֶׁר־יִרְאֶ֣ה בְצָרָֽיו׃פִּזַּ֤ר ׀ נָ֘תַ֤ן לָאֶבְיוֹנִ֗ים צִ֭דְקָתוֹ עֹמֶ֣דֶת לָעַ֑ד קַ֝רְנ֗וֹ תָּר֥וּם בְּכָבֽוֹד׃רָ֘שָׁ֤ע יִרְאֶ֨ה ׀ וְכָעָ֗ס שִׁנָּ֣יו יַחֲרֹ֣ק וְנָמָ֑ס תַּאֲוַ֖ת רְשָׁעִ֣ים תֹּאבֵֽד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

אשרי איש ירא את ה' במצותיו חפץ מאד וכו'. אפשר במ"ש הרב זרע בירך ז"ל דאמרו רז"ל שכר מצות בהאי עלמא ליכא וכן אמרו היום לעשותם ולמחר לקבל שכרם וקשה דתכף כתיב והיה עקב תשמעון וכו' ושמר וכו' והם טובות העה"ז והוו תרתי דסתרן וניחא ליה להרב ז"ל דגוף המצות אין שכרן בעה"ז אך השמחה ששמח בעשיית המצות ובעסק התורה שמחה זו נוטל שכרה בעה"ז וז"ש היום לעשותם גוף המצות עצמן ולמחר לקבל שכרן אבל והיה עקב אין והיה אלא לשון שמחה כלומר אם תשמח בעשיית המצות ותלמוד תורה אז בעבור השמחה אז ושמר וכו' טובות העה"ז זהו תורף דבריו בקצור וז"ש אשרי איש ירא את ה' במצותיו חפץ מאד ואין ספק דהחפץ במצות ובפרט דכתיב מאד הוא שמח שמחה גדולה ואז אוכל בעה"ז השמחה שישמח גבור בארץ וכו' הון ועושר בביתו שהם טובות העה"ז על השמחה שהוא שמח שזו שכרה בעה"ז:פזר נתן לאביונים צדקתו עומדת לעד. אפשר לרמוז דע"י הצדקה מיחד קבה"ו וז"ש פזר נתן לאביונים שהוא מברר רפ"ח ניצוצין כמספר פזר עם הכולל כמ"ש רבינו האר"י ז"ל ובזה צדקתו צדקת ו' שהיא מלכות עומדת לעד ת"ת. א"נ אפשר רשע יראה וכו' אפשר במ"ש רז"ל דהצדקה מכפרת גם על המזיד. ואמרו בש"ט דהקב"ה זורע המצות ומוציאין פירות ובצדקה בפרט כתיב זרעו לכם לצדקה וכתב רבינו האר"י ז"ל דעבירה אינה מכבה צדקה. וכתב הרב מהר"ר נפתלי כ"ץ ז"ל כי נחש שטן אם תסיר ח"ט מתוכן ישארו שן שן וזהו שינ"י רשעים שברת וז"ש פזר נתן לאביונים שעשה צדקות אז צדקתו עומדת לעד דעבירה אינה מכבה צדקה. קרנו תרום בכבוד. שהקדוש ברוך הוא זורעה ואוכל פירות וקרנו תרום בכבוד. רשע שהוא הסט"א שסבר שזה יש לו כמה עונות והם מכבין הצדקות ועתה רואה שנתכפרו העונות ע"י הצדקה ונסתלק ח"ט מנחש שטן ונשארו לבד שן שן שיני"ו השני שינין שנשארו יחרוק ונמס. תאות רשעים למשול בזה על עונותיו ולכבות הצדקה תאבד כי הצדקה מכפרת גם המזיד ואין עבירה מכבה אותה ואוכל פירות וגורם היחוד עליון:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך